Wednesday 16 June 2010

menghindari handphone meletup

Guna bateri original
Bateri original telah melalui ujian kualiti yang ketat sehingga produk yang dijual mempunyai kualiti yang lebih dipercayai. Jadi jangan sesekali menggunakan bateri handphone tiruan, selain tidak menjamin kualiti, ia juga tidak akan dipertanggunggjawabkan oleh mana2 pihak jika terjadi sesuatu masalah.


Tidak membaiki bateri rosak
Jika kemampuan bateri mulai lemah, lebih baik anda menggantikan dengan bateri baru. Jangan cuba untuk membaikinya, ini membuatkan susunan rangkaian unsur pembentukkan handphone menjadi celaru yang akhirnya akan menyebabkan fungsi handphone tidak dapat bekerja dengan baik.


Tidak membeli bateri second hand
Jika bateri yang baru dibeli boleh meletup, apalagi bateri second hand. Kita tidak boleh mengetahui kualiti bateri pemilik handphone sebelumnya. Maka kita perlulah sentiasa memeriksa tahap kualiti tersebut.


Matikan handphone jika terasa panas
Jika kerangka handphone terasa panas secara berlebihan, maka anda perlu segera matikan handphone. Ada kemungkinan berlaku overheating padfa bateri handphone.


Kembalikan handphone bermasalah
Apabila handphone yang anda beli mengeluarkan haba panas yang berlebihan, segera hubungi jurujual untuk meminta digantikan dengan handphone atau bateri yang baru sekiranya handphone masih ada jaminan (warranty).


Tidak cas terlalu lama
Ketika skrin handphone memaparkan "battery is fully Charge" atau sebagainya, maka segera cabut charger. Bateri handphone yang sudah mencapai posisi penuh, namun anda tetap membiarkannya dalam posisi cas, sudah tentu ia menyebabkan berlakunya overheating. Namun sekarang sudah ada charger handphone akan cut elektrik secara automatik apabila bateri sudah penuh.


Tidak menggunakan handphone ketika cas
Ketika handphone dicas akan berlaku perubahan tenaga elektrik yang menjadi tenaga kimia serta arus akan keluar masuk secara bergantian. Apabila handphone yang sedang dicas bateri kita gunakan untuk menelefon atau SMS, maka ia akan menambah bebanan pada proses kimia tersebut.


Gunakan sarung handphone
Dengan menggunakan sarung handphone setidaknya tidak berlaku letupan dan juga risiko kemalangan boleh dikurangkan. Kini sarung handphone mudah didapati dimana saja.


Jangan letak handphone pada badan
Bahagian tubuh yang memiliki risiko seperti dada yang berdekatan jantung mudah menyebabkan nyawa terancam, jadi anda boleh mengelakkan risiko tersebut dengan mengurangkan kebiasaan meletakkan handphone pada poket kemeja atau menggantung handphone.


Ikuti perkembangan terkini
Biasakanlah diri anda mengikuti perkembangan berita teknologi terkini, jadi anda akan sentiasa peka dengan masalah yang dihadapi dengan teknologi terkini kecuali pihak pengeluar telah mengumumkan terlebih dahulu.

0 comments: